Vårdkase mot oljeborrning i Lofoten 12 mars

Miljövänner i demonstration  mot oljeborrning i Lofoten

Förr i tiden tände man vårdkasar på bergshöjderna när fara hotade. I lördags tände naturskyddsföreningen i Strömstad ett bål vid brofästet till gamla Svinesundsbron. Det gjorde man för att markera solidaritet med de norska miljöorganisationer som motsätter sig planerna på att borra efter olja utanför Lofoten, ett av Norges vackraste och mest värdefulla naturområden.

Trots den sena lördagkvällen och hård konkurrens med Melodifestivalen infann sig 20-25 personer från ömse sidor av EU:s yttre gräns med plakat och termosar vid Svinesund när mörkret började falla. Över hela Norge tändes det vårdkasar under kvällen och i ytterligare 13 länder i Europa gjorde olika miljöorganisationer samma sak. Anledningen är att norska Stortinget i år åter kommer att ta upp frågan om oljeborrning till behandling. I Lofoten finns det dock ett kraftigt motstånd från befolkningen och inte minst fiskerinäringen där ett småskaligt lokalt fiske skulle hotas om det börjar dyka upp stora oljeborrningsplattformar nära kusten. –Det är många miljövänner i Sverige som sluter upp bakom de norska miljöorganisationerna när det gäller att stoppa oljeborrningen I Lofoten säger Sten Brodén, nyvald ordförande i Strömstads Naturskyddsförening. En olycka  skulle kunna ställa till obotliga skador både på ett av världens få återstående stora torskbestånd och även på kallvattenskoraller och det rika fågellivet på klippbranterna kring öarna. Och tillbuden har inte heller saknats på den norska sockeln där man nu utvinner olja säger han. – Bara under 2015 hade Statoil 21 allvarliga utsläpp och nu vill man borra så pass nära land så att oljan inte hinner lösas upp innan den når land. Forskningen har visat att bara en enda oljedroppe som fastnar på en fågel förstör dess skydd mot kyla så att den fryser ihjäl. Det säger ju allt om konsekvenserna för fågellivet.

Hans norske kollega Tore Hoell i Haldenavdelningen av Norges Naturvernforbund fanns också på plats. – Kampen mot oljeborrningen har pågått i många år säger han. Fem gånger de senaste tio åren har vi lyckats att stoppa planerna från oljeentusiasterna. Jag har gott hopp om att vi klarar den saken även i år. Oljebolagen lockar med alla arbetstillfällen som skapas. Men redan idag är antalet arbetstillfällen inom turism och fiske och andra marina näringar större än vad oljeborrningen skulle ge. Vi vill se fler nya jobb inom förnybara och gröna arbetsplatser och slippa alla de risker som oljeutvinningen medför. Om vi skall klara av att stoppa klimatförändringarna så är det enda förnuftiga sättet att låta både olja, kol och gas ligga kvar under jorden och framför allt under havsbottnen.