Föreningen

Verksamhetsplan 2024

Naturskyddsföreningen i Strömstad

Vi ska:

*tillsammans med kommunen och andra aktörer fortsätta och bredda kampanjen Bred Samverkan för Biologisk Mångfald i Strömstad.

*Genom Bohusläns skogsnätverk fortsätta att verka för hållbar skogsvård.

*verka för att kommunen ska vara ett föredöme för andra skogsägare när det gäller att bevara skogarnas höga naturvärden och för den biologiska mångfalden.

*fortsätta att på olika sätt verka för ett naturreservat på Löveråsfjället

*tillsammans med Tanumskretsen fortsätta att genomföra minst en aktivitet med Natursnokarna

*vara aktivt remissorgan i naturskydds-, strandskydds- och planfrågor

*uppmärksamma biologiska mångfaldens dag 22 maj

*bevaka beslut och händelser på norska sidan gränsen som påverkar miljö och klimat hos oss

Vi vill:

*göra en utställning på en central plats om betydelsen av biologisk mångfald

*arrangera en klädbytardag 27 april

*få till stånd ett årligt samtal med kommunalrådet för att utbyta tankar om miljö- klimat- och naturskyddsfrågor

*öka vår närvaro på Kosteröarna

*starta en havsmiljögrupp

*medverka i strandstädning

*medverka i kampanjen mot invasiva arter i juni

*medverka i Västerhavsveckan 3-11 aug

Information:

* medlemmarna ska alltid informeras om våra arrangemang

* regelbundet uppdatera våra sociala media

* vi ska, efter bästa förmåga, vara aktiva i den offentliga debatten, genom insändare, debattartiklar, uttalanden, demonstrationer och på andra lämpliga sätt

Vi strävar alltid efter samarbete med andra organisationer

Verksamhetsberättelse för Naturskyddsföreningen i Strömstad 2023

Internt arbete

Årsstämman kunde återigen genomföras på Strömstads Museum. Sven-Gunnar Lunneryd berättade om förvaltningen av Kosterhavets Nationalpark och konflikterna mellan skarv, säl och yrkesfisket.

Kretsen hade vid slutet av verksamhetsåret 255 medlemmar, varav 80 är familjemedlemmar. Det innebär att antalet medlemmar har ökat.

Styrelsen har bestått av Sten Brodén (ordförande), Mette H Johansson (kassör), Lena Sten (vice ordförande), Ragnar Johnsen och Maria Kuylenstierna och som ersättare Margareta Nordström, Kalle Berg och Anna Wikström.

Styrelsen har haft sammanträden ungefär varannan månad och närvaron har varit god.

Ragnar Johnsen har varit kretsens representant i Länsförbundet NIB (Naturskyddsföreningen i Bohuslän).

Under verksamhetsåret har information till medlemmarna huvudsakligen gått med mail och via sociala media.  Vi har regelbundet uppdaterat både hemsida och facebooksida.

Maria har varit huvudansvarig för vår gemensamma mailbox.

Sten och Maria deltog på Länsförbundet NIB:s årsstämma I Uddevalla 13 maj.

Sten deltog på riksstämman i Västerås 16-18 juni.

Sten deltog på kretskonferensen på Helsjöns folkhögskola 29 okt-1 okt.

Delar av styrelserna i Tanums- och Strömstadskretsarna hade ett gemensamt möte under hösten. Det  resulterade i att ansvaret för några skogsärenden togs över av Tanumskretsen.

Utåtriktat arbete

Årsstämman antog en verksamhetsplan som i allt väsentligt har kunnat genomföras. Våra arrangemang har ofta skett i samarbete med Studiefrämjandet och andra organisationer.

Skogen

Föreningen arvodesanställde en medlem i Tanumskretsen för att fullfölja redovisningen av vårt projekt att göra artinventeringar i Strömstad och Tanums kommun. Det resulterade bland annat i att vi kunde presentera fem olika förslag till naturreservat i Strömstads, Tanums och Dals Eds kommuner. Mark- och miljödomstolen stoppade en avverkning i Dals Ed på grund av att vi kunde redovisa förekomsten av tretåig hackspett och spillkråka. Några skogsägare i Bullaren  gillade inte våra inventeringar utan uppvaktade Tanums kommunstyrelse som avbröt ett pågående LONA-projekt som skulle ha inventerat naturvärden i Tanums kommun. Allt detta resulterade i en del debatt i massmedia.

Under verksamhetsåret har vi i begränsad utsträckning jobbat vidare med reservatsförslaget på Löveråsfjället. Länsstyrelsen meddelade att man inte ville jobba vidare med ärendet eftersom den största markägaren i området anser att tillräcklig hänsyn till naturvärden redan tas. I slutet av maj arrangerades en guidad vandring och i samband med det

påbörjades produktionen av en kort propagandafilm för reservatsbildningen. Den riktar sig till  opinionsbildare, beslutsfattare och för sociala media.

Genom Bohusläns skogsnätverk arbetar några av våra aktivister på olika sätt för att skydda värdefulla skogar och motverka kalhyggen. Den viktigaste uppgiften är att bevaka och reagera på avverkningsanmälningar. Det sker alltid med tidspress eftersom man bara har sex veckor på sig. Det händer till och med att skogsägare avverkar innan remisstiden har gått ut.

Skogsnätverket arrangerar guidade vandringar vilket sprider kunskaper om värdefulla arter och skapas en rörelse för skogens betydelse för mångfalden och klimatet. Under verksamhetsåret har flera kreativa aktiviteter genomförts. I maj tältade några aktivister på ett kalhygge samtidigt som man inventerade en närbelägen skog. Vid ett annat tillfälle gjordes en pilgrimsvandring på kyrkans marker i Bullaren. Ett 20-tal sörjande och svartklädda personer gjorde en installation på ett kalhygge. På så vis lyckades man skapa uppmärksamhet i media för betydelsen av olikåldrig skog med biologisk mångfald.

Strömstadskretsen var värd när SNF riksskogsnätverk träffades på Tingvall under tre dagar i september. Sten berättade om olika skogsprojekt när NIB arrangerade en skogsträff i Risveden.

Senare på hösten arrangerades en Brobyggardag på Kasenstugan, Lommeland. Det var ett samarrangemang tillsammans med föreningar från norska sidan av gränsen. Temat var ”Klima og skog” och syftet var att överbrygga motsättningar mellan olika intressen i skogen. Inbjudna föreläsare var från Södra skogsägarna, LRF, forskare och miljövetare. Uppslutningen på mötet var stor och lokalen fylldes till sista plats. Olika uppfattningar kunde mötas även om konsensus inte kunde nås.

Under hösten beviljades några länsförbund medel för att utarbeta en regional handlingsplan för södra Sveriges skogar. Första redovisning sker på rikskonferensen i Jönköping 2024.

Samverkan för Biologisk mångfald i Strömstad – från grön asfalt till äng

I februari arrangerades ett möte i Kulturhuset Skagerack. Här lanserades en kampanj inspirerad av kommunen Hjörring i Danmark, som i stor omfattning omvandlat gräsytor till ängsmark. En grupp som ville ta liknande initiativ i Strömstad bildades och arbetet var igång. Vi delade ut fröpåsar med ängsfröblandning till deltagarna och flera personer anmälde att de skulle börja sköta gräsmarker som ängar och inventera insekter i ängarna.

Vi ansökte och beviljades projektbidrag från SNF riks på 70 000 kr. Det gjorde att vi kunde arrangera ett nytt möte med plantbyte och föredrag 7 maj och insektskurs på Skagerack och dito guidad vandring på Slotteberget i centrala stan. Den 11 juni arrangerade vi en fördjupad kurs i att artbestämma insekter på Nilsemyren och på Seläter Camping. Niklas Franc gav oss en grundläggande teorigenomgång om insekter och inventeringsmetodik. Den resulterade i att vi är en handfull personer som fortsatt odla för insekter samt följer upp resultat av dessa åtgärder. Vi är ett medborgarforskningsinitiativ.

På biologiska mångfaldens dag 22 maj arrangerades möte på Skagerack. Tema var våtmarker  och vi lyssnade på Lars Johansson, länsstyrelsen, Samuel Sjöberg, skogsstyrelsen och Anna Simonsson som genomför en våtmarksinventering i Strömstad.

I slutet av juli arrangerade vi slåtterkurs på Nilsemyrens äng. Vi lärde oss om historia, slipning, knackning och teknik.

När höstterminen började besöktes några skolor där eleverna informerades, samlade fröer och skapade ängar.

I alla led i kampanjen ”Från grön asfalt till äng” har Strömstads Kommun varit en aktiv partner. Vi har också haft löpande kontakt med kommunen och flera näringsidkare om lokala projekt och planer för biologisk mångfald.

Andra händelser och aktiviteter

Natursnokarna hade en sälsafari till Ursholmen i maj.

Under hösten avvisade Sveriges klimat- och miljöminister ett förslag om gemensam svensk/norsk utredning för att spränga trösklarna till Idefjorden.

Här följer ett urval av ärenden som också har behandlats under verksamhetsåret.

• Den föreslagna landbaserade laxodlingen i Kålvik har inte kommit till stånd
  • En markägare i Hålkedalen ålades försiktighetsåtgärder på grund av förekomsten av bland annat knärot och spillkråka. En delseger för oss.
  • Statsforvalteren i Oslo og Viken tillåter muddring för ny hamnanläggning för Nexans i Halden, Idefjorden. Vi har kämpat emot.
  • Ett bygge av sjöbod på strandskyddad mark i Källvik har fått bygglov. Vi har kämpat emot.
  • En markägare på Rossö åläggs återställa ett område från dumpade dikesmassor. En seger för oss.
  • Bra Miljövals kansli genomförde kontrollen av Willys