Skogsgruppen

PRESSMEDDELANDE 2023-08-29

Reservatsförslag för hotade skyddsvärda skogsområden i norra Bohuslän

Bergsbrant med gammal barrnaturskog och myrmark nedan branten vid Sandvatten i Strömstads kommun. Foto: Steve Daurer.

Gammal barrnaturskog i bergsbrant med myrmark nedan branten vid Sandvatten i Strömstads kommun. Foto: Steve Daurer.

Det finns fortfarande oskyddade och relativt stora sammanhängande skogsområden med höga naturvärden kvar i norra Bohuslän och Dalsland. Flera av skogarna riskerar avverkning eftersom de saknar långsiktigt skydd. Nu presenterar Naturskyddsföreningen i Strömstad fem förslag på naturreservat i en ny inventeringsrapport.

Avverkningstakten är hög i Bohuslän och Dalsland. Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen har bristande resurser till naturvård. Anslagen till skydd av skog är låga vilket gör myndigheternas kapacitet att långsiktigt skydda natur bristfällig. Många skogar med höga naturvärden hinner avverkas innan deras naturvärden ens hunnit bli upptäckta.

Naturskyddsföreningen har tagit fram förslag på fem större sammanhängande skogsområden med höga bevarandevärden som lämpar sig som naturreservat i norra Bohuslän och Dalsland:

–          Keddebo-Kynnefjäll, Munkedals och Dals-Eds kommun

–          Nötevattnet-Aborrvattnet, Tanums kommun

–          Ranebo, Tanums kommun

–          Vetteberget, Tanums kommun

–          Sandvatten, Strömstads kommun

I områdena finns en tilltalande landskapsbild vilket ger goda förutsättningar för berikande upplevelser i natur- och kulturmiljöer och ett aktivt friluftsliv. Här finns värdefulla naturskogar som utgör viktiga livsmiljöer för en rad olika växt-, djur- och svamparter. Flera av arterna är ovanliga och hotade. I området Keddebo-Kynnefjäll har bland annat fynd gjorts av bland annat den ovanliga och starkt hotade blylaven (EN).

– Det är mycket glädjande att dessa värdefulla skogsområden finns kvar i norra Bohuslän och Dalsland. Skogarna fungerar fortfarande som en fristad för djur och natur. Tyvärr sker avverkningar både i och i utkanten av områdena. Behovet av att långsiktigt skydda dessa områden är därför mycket stort, säger Sten Brodén, ordförande, Naturskyddsföreningen i Strömstad.

Aktuella avverkningsanmälningar finns inom några av områdena, bl.a. vid Ranebo och Vetteberget i Tanums kommun. Skogsbruk riskerar att skada skogsområdenas höga naturvärden.

–  Avverkningen av de sista oskyddade naturskogarna har en starkt negativ påverkan på den biologiska mångfalden och klimatet, säger Sten Brodén, ordförande, Naturskyddsföreningen i Strömstad.

Han fortsätter:

– Att bevara biologisk mångfald är inte bara viktigt för de enskilda skogarna och arterna – det är också en framtidsfråga för livet på jorden och mänskligheten lika angeläget som klimatkrisen. Det är svårt, dyrt och nästintill omöjligt att återskapa de äldre naturskogar och de värden som går förlorade idag. Det är betydligt mer kostnadseffektivt att skydda befintliga naturvärden än att tillåta avverkning för att senare återskapa värdefulla områden, säger Sten Brodén, ordförande, Naturskyddsföreningen i Strömstad.

Enligt EU:s strategi för biologisk mångfald ska 30 % av landytan skyddas till 2030. Tidigare var de nationella och internationella miljömålen att skydda 17-20 % skog till år 2020. Dessa mål nåddes aldrig – endast ca 6 % av den produktiva skogsmarken i Sverige är långsiktigt skyddad idag. Så mycket som 17-30 % skyddsvärd skog finns inte kvar i Sverige.

– Vi hoppas att våra reservatsförslag kommer att ligga till grund för myndigheters arbete med formellt skydd. Riksdagen borde sätta upp målen, tillföra regioner och kommuner de nödvändiga resurserna för att genomföra de uppsatta målen. Idag ligger hela ansvaret att skydda skogarna på de enskilda skogsägarna som kanske inte har tillräcklig kunskap om skogsekologi eller pengar. Det gör att skyddsvärda skogar riskerar avverkning – vi har inte råd att förlora dessa skogar, säger Sten Brodén, ordförande, Naturskyddsföreningen i Strömstad.

Förra året presenterade Naturskyddsföreningen i Strömstad ytterligare ett reservatsförslag för Löveråsfjället i Strömstads kommun. Löveråsfjället är ett av kommunens största sammanhängande skogslandskap omfattande hela ca 800 hektar med en unik artflora. Löveråsfjället är även utpekat som riksintresse för både naturvård och friluftsliv.

Läs mer om de fem reservatsförslagen i norra Bohuslän och Dalsland i rapporten ”Skyddsvärda skogar i norra Bohuslän – en inventeringsrapporthär.

Läs reservatsförslaget för Löveråsfjället här.

Kontakt:

Sten Brodén, ordförande, Naturskyddsföreningen i Strömstad, stromstad@naturskyddsforeningen.se, tel. 070-630 01 79

Flerskiktad och olikåldrig barrnaturskog vid Keddebo-Kynnefjäll. Foto: Steve Daurer.

Flerskiktad och olikåldrig barrnaturskog vid Keddebo-Kynnefjäll i Munkedals och Dals-Eds kommun. Foto: Steve Daurer.

Grovvuxen gran i naturskogen vid Vetteberget. Foto: Steve Daurer.

Grovvuxen gran i naturskogen vid Vetteberget i Tanums kommun. Foto: Steve Daurer.

Gammal tall med hackspår av den nära hotade tretåiga hackspetten (NT) i Ranebo. Tanums kommun. Foto: Steve Daurer.

Gamla tallar med inslag av talltorrträd finns i skogen vid Nötevattnet-Aborrvattnet i Tanums kommun. Det finns gott om blåbärsris i fältskiktet. Foto: Steve Daurer.

Gamla tallar med inslag av talltorrträd i skogen vid Nötevattnet-Aborrvattnet i Tanums kommun. Det finns gott om blåbärsris i fältskiktet. Foto: Steve Daurer.

13 juni 2022

Bohusleden går bland annat förbi den registrerade nyckelbiotopen med urskogsartad tallnaturskog sydväst om toppen av Björnerödspiggen .

Naturskyddsföreningen föreslår stort naturreservat vid Löveråsfjället

Vid Löveråsfjället, ca två mil nordost om Strömstad, ligger ett av kommunens största sammanhängande skogslandskap med en unik artflora. Efter flera års inventeringar och observationer föreslår nu Naturskyddsföreningen i Strömstad att ett stort naturreservat bildas här.

Löveråsfjället är utpekat som riksintresse för både naturvård och friluftsliv. Delar av skogslandskapet är nästan opåverkat av skogsbruk. Både Bohusleden och Kuststigen passerar Bohusläns högsta bergstopp Björnerödspiggen som reser sig 222 meter över havet. Här finns ett dramatiskt berglandskap med glesa tallnaturskogar och branta sluttningar i ett suboceaniskt klimat vilket bidrar till en unik artflora. I dessa naturskogar finns en lång skoglig kontinuitet med varierad blandning av trädslag, gamla träd och olikåldrighet som gynnar biologisk mångfald. Vissa delar av tallskogen är urskogsartad och det finns en del mycket gamla träd där enstaka tallar kan vara upp emot 350-450 år. De omväxlande skogstyperna och områdets storlek ger en storslagen vildmarkskänsla.

Fynden av hotade och rödlistade arter på Löveråsfjället är ovanligt stor och unik; totalt har inte mindre än 111 naturvårdsarter, varav 38 rödlistade arter observerats i området.

Bland lavarna kan nämnas de mycket sällsynta och hotade eller starkt hotade västlig gytterlav, blylav, grynlav, örtlav och ädellav. Det finns en lång rad mossor, svampar och kärlväxter som är signalarter liksom fridlysta kärlkryptogamer. Här finns även ca 25 fågelarter som är fridlysta enligt artskyddsförordningen. Bland insekterna ska särskilt nämnas den starkt hotade fetörtsblåvingen som finns på endast fyra platser i Sverige.

Sammanhängande skogslandskap med höga naturvärden i den storleksklass som vid Löveråsfjället är ovanliga i södra Sverige. Här finns flera prioriterade naturtyper som Sverige har ett internationellt ansvar för att bevara samt flera rödlistade arter som är hotade till starkt hotade i landet.  Även närheten till Natura 2000-området Idefjorden gör Löveråsfjället högintressant. Eftersom få skogar är formellt skyddade i Strömstad kommun och skyddsvärda skogar avverkas eller riskerar avverkning, ökar behovet av skydd för detta unika område ytterligare.

Strömstad kommun rekommenderade redan 2006 att skogsområdena vid Björnerödspiggen och Boråsgården bör ges skydd. Det är dags att införliva kommunens rekommendationer genom att bilda ett stort sammanhängande naturreservat för att bevara områdets unika naturvärden till efterkommande generationer och leva upp till nationella och internatonella miljömål.

Läs hela reservatsförslaget här.

Skogsvandring söndag 30 januari i Kragenäs Naturreservat

Välkomna på 1 års jubiléum för  Sundays for forests 2022. Söndag 30 januri. Det är nu ett år sedan Bohusläns skogsnätverk startade med Sundays for forests -skogsvandringar. Vi firar detta med en guidad skogsvandring i det vackra Kragenäs naturreservat. Vår guide denna gång är biologistudent Annette Hellberg, som inventerat i reservatet.

Kragenäs är en gammal kronopark, herrgården har anor från norska tiden och området har varit skyddat under en lång tid på olika sätt. Miljön är varierad, det finns några åkerholmar med jätteekar och stora lindar och askar, sprickdalslandskap där höjderna utgörs av torra hällmarker med mycket martallar och dalarna är blötare, skuggiga och mossbevuxna. Här finns gott om gamla träd och norr om Hogarälvens mynning finns en halvö med gamla tallar och mycket kalk i marken. På gammelekarna finns guldlocks- och fällmossa, kranshakmossa och många lavar. Området har det mesta som finns i bohuslän på ett ganska litet område, här finns också många branter och en hel del bokskog.

Vi kommer att vara ute mellan 10.30-15.30, det finns mycket att se.

Vi har inga restriktioner om antal som kan samlas utomhus men pga smittläget vill vi inte skapa för stora grupper så om vi blir för många så kan tiden ändras då vi behöver göra en förmiddags och en eftermiddags grupp. Max 12 i varje grupp. Vi satsar på att hålla avstånd Ta gärna med eget munskydd för situatutaioner( vi ej kan hålla avstånd ivi har några för dem som ej har).

Välkomna med er anmälan senast tis 25/1 till:

infobohuslanskogarsnaturvarden@gmail.com

Kurs i Naturvårdsarter-Oceaniska Lavar Löveråsfjället, nord ost om Strömstad,27-28/11 2021

Välkomna på kurs om naturvårdsarter på vackra Löveråsfjället ett ca 700 ha sammanhängande skogsområde i Strömstad kommun som bland annat omfattar Bohusläns högsta berg Björnerödspiggen. Skogsområdet är beläget vid gränsen till Norge vid vackra Idefjorden.

Kursen omfattar två dagar där lördagen handlar om hur man kan arbeta för att skapa mer skydd för skogar med höga naturvärden. Vi besöker en nyckelbiotop som kom till 2020 efter att Skydda Skogen och Naturskyddsföreningen i Strömstad uppmärksammat myndigheterna på skogens naturvärden.

Vandringen går i medelsvår terräng på stigar i både upp- och nerförsbackar Vi avslutar lördagen med ett fördrag på eftermiddagen och gemensam middag i Folkets hus i Krokstrand. Söndagen fokuserar vi på att lära oss mer om naturvårdsarter med fokus på de oceaniska lavar som har sin spridning i kustregionerna Dalsland, Bohuslän och längs vissa delar av fjällkedjan. Söndagens vandring går bitvis i brant terräng. Kursledare är Claes Kannesten, ordförande för Dalslands Botaniska förening.

Övernattning och logi kan ordnas för de som önskar. Frukost och lunch/matsäck under vandringarna/kursdagarna står var och en för själva. Om det är dåligt väder ställer vi in söndagens vandring.

Anmälan till Bohusläns skogsnätverk infobohuslanskogarsnaturvarden@gmail.com senast tisdag 23 oktober. Ersättning för boende och resa kan eventuellt ordnas för medlemmar i Skydda skogen och Naturskyddsföreningen.
Meddela i anmälan om ni tänker delta på hela kursen eller bara en av dagarna.

Max 20 deltagare på vandringarna, så först till kvarn 🙂

Välkomna önskar
Bohusläns skogsnätverk, Naturskyddsföreningen i Strömstad och Skydda Skogen

Vänd: För detaljerat program

Program för kurser vid Löveråsfjället, nordost om Strömstad, 27-28/11 2021

Lördag 27/11 Guidad vandring längs Idefjorden

Kl. 12.00 Samlas vi vid Boråsgården vändplan för vandring i vacker, medelsvår terräng till nyckelbiotopen norr om Granliden, Löveråsfjället, Strömstad som registrerades 2020 efter att Skydda Skogen och Naturskyddsföreningen i Strömstad uppmärksammade myndigheterna på naturvärdena i skogen. Vi avslutar vandringen ca kl. 14.30 vid Boråsgården. Max 20 personer.

27/11 Föredrag, workshop och middag

Kl. 15.30 Lagar vi och äter middag tillsammans i Folkets hus i Krokstrand drygt en mils bilfärd från Boråsgården och håller sen kl 17-18.00 en föredragning om naturvärdena runt Löveråsfjället. På förderaget 17-18 finns möjlighet att delta digitalt. Därefter 18-19 Håller vi en workshop och diskussion om hur vi kan agera för att öka och bevara naturvärdena i området. Max 30 personer

28/11 Sundays for Forests Kurs i oceaniska arter

(Denna punkt ställs in eller skjuts upp om det blir dåligt väder med halka eller snö) Samling vid Boråsgården kl. 11.00

Vandring och kurs i fält om oceaniska lavar med Claes Kannesten, ordförande för Dalslands Botaniska Förening. OBS! Brant terräng
Avslutning ca kl. 15.30 Max 20 personer

Anmälan till Bohusläns skogsnätverk infobohuslanskogarsnaturvarden@gmail.com senast tisdag 23 oktober. Ersättning för boende och resa kan eventuellt ordnas för medlemmar i Skydda skogen och Naturskyddsföreningen, meddela om så önskas. Meddela i anmälan om ni tänker delta på hela kursen eller vilken/vilka programpunkter. Vägbeskrivning skickas ut till var och en efter anmälan

page2image47521280
page2image47521472 page2image47521664page2image37039280

Foton från Nyckelbiotop nära Granliden, Löveråsfjället, (foto privat)

31 Okt ”Sundays for forests” på Härnäset i Lysekils kommun

Vi samlas vid parkeringsplatsen till Näverkärrs naturreservat söndag 31 okt kl 1200.

Vägbeskrivning: Kör till Hallinden och därifrån mot Lysekil. Ta höger vid Brodalen, fortsätt ca 10 km mot Sälvik. Cirka 300m innan vändplanen vid Sälvik finns på vänster sida en särskild parkering för naturreservatet.

Beskrivning: Storskogen ingår i Näverkärrs naturreservat, ett litet stycke skog som Signe Benjour räddade från avverkning för 70 år sedan. Här har skogen varit opåverkad under lång tid, kanske sedan Vikingatiden. Här noterades på 1980-talet drygt 300 arter av lavar varav 22 var nya för Bohuslän, en var ny för Sverige och två var nya för Skandinavien.

Ingen föranmälan – ingen avgift

Föreläsning: Skog, klimat och biobränslen 22 oktober 2021

Tid: Klimataktionsdagen 22 oktober 2021 kl. 18.30-19:30

Arrangör: Naturskyddsföreningen i Strömstad

En katastrofal framtid väntas för klimatet och världens skogar. I Sverige eftersträvas ett aktivt skogsbruk. Men till vilket pris? Skogen är en förnyelsebar resurs, men vad händer när skogen avverkas? Vad blir konsekvenserna för klimatet och den biologiska mångfalden? Avverkningar av världens regnskogar bidrar till stora växthusgasutsläpp. Men vad händer när man avverkar våra nordliga boreala skogar? Gör de kanske större klimatnytta om de får stå orörda?

Föreläsare: Amanda Tas, fil. mag miljövetenskap och ideell naturvårdare

Välkomna!

Ingen kostnad.

Delta på föreläsningen via denna Zoom-länk:

Meeting ID: 836 5759 9380

Passcode: klimat2021

Föreläsning: Svenska skogen – mer hotad än regnskogen?

Biologiska mångfaldens dag

Digital live-föreläsning onsdag 26 maj kl. 19:00-20:00:

Är den svenska skogen mera hotad än regnskogen?

OBS! För att vara med behöver du föranmäla dig till

stromstad@naturskyddsforeningen.se

så får du en länk och kan lyssna på föredraget.

För att skapa ökad kunskap om hur den biologiska mångfalden kan bidra till att bromsa den pågående artutrotningen arrangerar vi en  digital föreläsning. En av våra medlemmar, Amanda Tas, fil. mag i miljövetenskap och ideell naturvårdare ställer frågan:

”Varför reagerar vi när Borneos och Amazonas regnskogar blir till oljepalmsplantager men inte när våra svenska gammelskogar kalavverkas och ersätts med virkesplantager?”

Amanda har varit aktiv i miljörörelsen i 20 år, har arbetat som forskningsassistent, naturumsinformatör, guide och skogsinventerare.

Amanda berättar om hur den forna svenska urskogen har utvecklats till dagens relativt unga trädbestånd med inslag av små spillror av naturlig skog i ett fragmenterat skogslandskap. Samtidigt marknadsförs skogsbruket som hållbart och ansvarsfullt.

Naturligtvis kan du ställa frågor direkt till Amanda efter föreläsningen.

Varmt välkomna!

Demonstrationer mot kalhyggesmissbruket 23 april

Den 23 april demonstrerade flera organisationer och privatpersoner på både torg och kalhyggen mot kalhyggesmissbruket på olika platser i Bohuslän och Sverige. I Strömstad demonstrerade medlemmar från Naturskyddsföreningen utanför stadshuset. I Uddevalla skedde demonstrationer både på torget och utanför Skogsstyrelsens kontor.

STRÖMSTAD

Naturskyddsföreningen i Strömstad demonstrerar utanför stadshuset i Strömstad för att stoppa kalhyggesmissbruket och skydda skogens naturvärden. Foto: Privat.

”Stoppa kalhyggesmissbruket och skydda skogens naturvärden” står det på banderollen. Foto: Privat.

UDDEVALLA
Demonstration vid Kungstorget i Uddevalla under parollerna ”Skydda skogen – stoppa kalhyggena” och ”Kalhygge = klimatvansinne”. Foto: Privat.
I Uddevalla samlade demonstranterna in namn till namninsamlingen Kris i skogen – agera nu!. De tågade därefter mot Skogsstyrelsen för att överlämna ett upprop från Bohusläns skogsnätverk. I uppropet poängteras att endast ca 3 procent av den produktiva skogsmark är formellt skyddad i Västra Götalands län och att alla avverkningar i skogar med höga naturvärden måste stoppas omgående.
Demonstration utanför Skogsstyrelsens kontor i Uddevalla mot kalhyggesmissbruket. Foto: Privat.

Se filmklipp från demonstrationen mot kalhyggesmissbruket utanför Skogsstyrelsens kontor i Uddevalla här.

LYSEKIL
Fridays for Future demonstrerar i Lysekil mot kalhyggesmissbruket. Foto: Privat.
”Alla behövs – stoppa kalhyggesmissbruket” står det på plakatet under demonstrationen i Lysekil. Foto: Privat.

RANEBO, TANUMS KOMMUN
Demonstration vid ett hygge i Ranebo i Tanums kommun under parollerna ”Vinst idag plundrad framtid” och ”Stoppa kalhuggning”. Foto: Privat.

BULLAREBYGDEN, TANUMS KOMMUN
”Upplev Sveriges natur” från ett pop-up café intill ett kalhygge i Bullarebygden i Tanums kommun. Foto: Privat.
Fika vid pop-up cafét intill kalhygget i Bullarebygden. Foto: Per Pixel.
Lena Sten visar upp en bild på ett kalhygge vid pop-up cafét i Bullarebygden. Foto: Per Pixel.
Demonstrant tältade över natten vid ett kalhygge i Bullarebygden i Tanums kommun under parollen ”Upplev den svenska naturen – tälta på ett kalhygge”.

– Om inget görs snart både i Sverige och i världen riskerar många arter och naturmiljöer att försvinna. Vi står inför det sjätte massutdöendet av arter på jorden som orsakats av människans påverkan. Det är liksom klimathotet ett hot även mot mänskligheten. Det moderna skogsbrukets framfart i skogen leder till förlust av viktiga livsmiljöer som behövs för många olika arter. Vi kan inte sitta tysta och se på utan det är dags att agera och säga ifrån på riktigt nu, sa Angela Hunter från Bohusläns skogsnätverk i ett pressmeddelande tidigare i veckan.

Skriv under namninsamling ”Kris i skogen – agera nu!” här.

Facebook Sundays for Forests.

Sundays for Forests uppmärksammar hotad skog i Lysekil

Karta över Tronebacken. Samling vid den röda punkten på kartan kl. 12:00. Kom ihåg att anmäla dig först!

Den 25 april uppmärksammas Sundays for Forests i Lysekil i Bohuslän där en tätortsnära skog hotas av exploatering för bostäder. Sundays for Forests är inspirerad av Fridays for Future och tanken är att uppmärksamma förlusten av biologisk mångfald i skogen en söndag i månaden.

Bohusläns skogsnätverk och Naturskyddsföreningen Lysekil-Munkedal bjuder in till vandring i en tätortsnära skog i Lysekil hotas av exploatering för bostadsbyggande. Området är idag mycket populärt bland Lysekils invånare.

– Det är fantastiskt att ha ett sånt här varierande grönområde så nära Lysekil för att uppleva både natur och tystnad. Här finns både tallhällmarker och lövskog. Att exploatera detta vackra område skulle förstöra värdefulla naturvärden som är viktiga för samhället i stort, säger Inge Löfgren, ordförande för Naturskyddsföreningen Lysekil-Munkedal.

Under vandringen kommer skogens naturvärden och skogens roll som ekosystem att diskuteras. I Sverige är över 90 procent av den produktiva skogen påverkad av skogsbruk vilket gör att bristen på äldre naturskogar är stor. Förlusten av livsmiljöer anses vara en stor bidragande orsak till att ca 2 000 skogslevande svamp-, växt- och djurarter är nära hotade eller hotade idag.

– Vi når inte våra miljömål för skogen utan istället avverkas de sista oskyddade naturskogarna i Sverige och ersätts med trädplantager eller som i det här fallet av bostäder. Det är förödande för både den biologiska mångfalden och klimatet. Om inget görs snart för att förhindra förlusten av naturmiljöer riskerar många arter att försvinna, säger Angela Hunter från Bohusläns skogsnätverk.

Endast ca 3 procent av den produktiva skogsmarken är formellt skyddad i Västra Götalands län. Enligt internationella och nationella miljömål skulle minst 17-20 procent av alla landområden vara bevarade i ekologiskt representativa och väl förbundna system år 2020. Förlusten av viktiga habitat skulle ha halverats, och om möjligt helt ha stoppats.

Under våren arrangeras Sundays for Forests i olika kommuner i Bohuslän. Arrangörerna av Sundays for Forests uppmanar organisationer och privatpersoner att uppmärksamma och arrangera Sundays for Forests i hela Sverige under år 2021.

Kontakt

Inge Löfgren, ordförande, Naturskyddsföreningen Lysekil-Munkedal, inge.lofgren@gmail.com, tel. 076-798 22 33

Angela Hunter, Bohusläns skogsnätverk, angela_hunter90@hotmail.com, tel. 072-288 62 77

Obligatorisk anmälan till Sundays for Forests (senast lör 24 april kl. 12:00):

Bohusläns skogsnätverk, infobohuslanskogarsnaturvarden@gmail.com

Tid och plats för skogsvandringen i Tronebacken:

Söndag 25 april, kl. 12-14

Samling vid Torpets busshållplats (se röd punkt mitt i området).

Vandringen går på stigar i lättvandrad terräng. Beräknad tid ca 2 timmar. Ta med fika! På grund av corona delar vi upp oss i grupper om åtta personer.

Vandringen är ett samarbete mellan Bohusläns Skogsnätverk, Skydda Skogen, Naturskyddsföreningarna i Bohuslän och Studiefrämjandet.

Namninsamling

31 januari: Strömstad (kampanjstart) redan genomfört

28 februari: Tanum

28 mars: Munkedal

25 april: Lysekil

Ev. 30 maj: Sotenäs

Ev. 4 juni (fredag): Uddevalla

Demonstrationer mot kalhyggesmissbruket i Sverige 23 april

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är skyddaskogen.se_hygge-stromstad.png

Hygge längs med väg. Foto: Privat.

Skogs- och klimatrörelsen har fått nog av svikna miljömål och vill att myndigheter och skogsbolag agerar för att skydda naturvärden och rädda klimatet. Den 23 april demonstrerar flera organisationer på olika ställen mot det utbredda kalhyggesbruket i Sverige. Syftet är att försöka rädda biologisk mångfald och klimatet.

– Istället för att nå våra miljömål, avverkas de sista oskyddade naturskogarna i Sverige och ersätts med trädplantager. Vi demonstrerar för att visa kopplingen mellan klimat och skogspolitik och hur nära de hänger samman. Det är effektivare rent samhällsekonomiskt att låta skogen stå kvar för att bevara den biologiska mångfalden och som en kolsänka än att avverka den och sälja virket, säger Git Aremyr Lundström från Extinction Rebellion i Örebro.

Gamla skogar är kolsänkor och ska inte kalavverkas om Sverige ska kunna nå nationella och internationella klimat- och miljömål.

– Om inget görs snart både i Sverige och i världen riskerar många arter och naturmiljöer att försvinna. Vi står inför det sjätte massutdöendet av arter på jorden som orsakats av människans påverkan. Det är liksom klimathotet ett hot även mot mänskligheten. Det moderna skogsbrukets framfart i skogen leder till förlust av viktiga livsmiljöer som behövs för många olika arter. Vi kan inte sitta tysta och se på utan det är dags att agera och säga ifrån på riktigt nu, säger Angela Hunter från Bohusläns skogsnätverk.

FAKTA OM SKOG OCH KLIMAT

Skogsavverkning leder till stora utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser. Det tar i regel 10-20 år

för nyplanterade träd att ta upp den koldioxid som frigörs från ett hygge.

Överlag, lagrar trädplantager generellt mindre kol än den tidigare naturliga skogen.

Naturliga skogsekosystem och blandskogar är mer robusta och står emot klimatförändringarnas negativa effekter bättre än trädplantager.

Fungerande skogsekosystem behövs både för att möta och motverka klimatförändringarnas negativa effekter.

Demonstrationer kommer att ske på flera orter 23 april. Max 8 personer är tillåtet på grund av corona-restriktioner och därav krävs anmälan för att delta. Välkomna! Anmälan om deltagande behövs för både media och deltagare senast kl 19.00 tors 22 april till infobohuslanskogarsnaturvarden@gmail.com

Följande demonstrationer är planerade:

Strömstad centrum, demonstration (tid och plats meddelas efter anmälan)

Lysekil, Fridays for Future (tid och plats meddelas efter anmälan)

Uddevalla, kl. 16.30 protestbrev mot Sveriges skogspolitik lämnas till Skogsstyrelsen (plats meddelas efter anmälan)

Tanum, ”Upplev den svenska naturen – tälta på ett kalhygge”. Vi avslutar dagen med att framåt kvällen tälta och sätta upp ett pop-up café på ett kalhygge i Bullarebygden. Välkomna! (maila för anmälan och vägbeskrivning)

Örebro, kl. 17:00, Extinction Rebellion (redan fullbokad)

Några av arrangemangen kommer filmas och sändas i efterhand från kampanjen Sundays for Forests YouTubekanal Sundays for forests – YouTube

Git Aremyr Lundström, Extinction Rebellion (demonstrationen i Örebro),

tel. 070-241 12 55, git.lundstrom@hotmail.com

För att få veta mer och anmälan till någon av demonstrationerna i Bohuslän, kontakta Bohusläns skogsnätverk:

E-post: infobohuslanskogarsnaturvarden@gmail.com

Facebook Sundays for Forests.

Skriv under namninsamling här.

Bohusläns skogsnätverk och Naturskyddsföreningen i Lysekil-Munkedal önskar: Välkommen till en guidad skogsvandring på Skottfjället i Bärfendal i Munkedals kommun

Dags igen för Sundays for Forests för att uppmärksamma skogen. Den 28 mars uppmärksammas Sundays for Forests för tredje gången i Sverige i Bohuslän. Dagen är inspirerad av Fridays for Future och tanken är att uppmärksamma förlusten av biologisk mångfald i skogen en söndag i månaden.

Initiativtagaren Bohusläns skogsnätverk hoppas att många organisationer och privatpersoner vill ta efter och arrangera Sundays for Forests på många olika platser i Sverige.

– Vi når inte våra miljömål för skogen utan istället avverkas de sista oskyddade naturskogarna i Sverige och ersätts med trädplantager. Det är förödande för både den biologiska mångfalden och klimatet. Med Sundays for Forests välkomnar vi gamla och unga att följa med oss ut i skogen och se med egna ögon vad vi håller på att förlora, säger Angela Hunter från Bohusläns skogsnätverk.

Bohusläns skogsnätverk och flera andra organisationer* bjuder in till vandringar i skogen för att sprida Sundays for forests på Skottfjället i Bärfendal i Munkedals kommun.

Under våren arrangeras Sundays for Forests i olika kommuner i Bohuslän. Kontakt kommer att tas med kommunpolitiker om den biologiska mångfalden i länet. Arrangörerna av Sundays for Forests uppmanar organisationer och privatpersoner att uppmärksamma och arrangera Sundays for Forests i hela Sverige under år 2021.

Planer för exploatering finns av natur vid Skottfjället Idag finns tillstånd från 2012 att uppföra och driva 13 vindkraftverk på Skottfjället. Tekniken för vindkraft har förändrats sedan dess och nu har en ny ansökan om tillstånd för högst åtta vindkraftverk med en totalhöjd på maximalt 220 meter lämnats Om vindkraftsplanerna blir verklighet kommer landskapsbilden att förändras med stor lokal påverkan på naturen, fladdermus- och fågellivet. Vindkraft är en förnyelsebar energikälla men exploatering och byggen ska inte läggas i orörd och värdefull natur. Bättre är vid tex motorvägar och på industriområden. Vi kan inte rädda naturen genom att förstöra den.

Tid och plats för skogsvandringen

Var: Skottfjället ovanför Bärfendals Kyrka.

När: Söndagen den 28 mars.

Tid: Skogsvandring i ca 2 timmar med start mellan kl. 11 och 12 (start olika tid för att minska trängsel)

Ta med: Kläder efter väder, bra skor, sittunderlag och fika för en härlig dag i skogen.

Anmälan: naturguidning21@gmail.com så får du mail tillbaka om du fått plats samt exakt tid.

Att tänka på: Munskydd och corona-förnuft rekommenderas

Hitta hit: Kör till Bärfendals kyrka från 174an. Följ grusvägen förbi kyrkan upp på fjället in i skogen, se karta. Vi parkerar på vändplatsen. Vi ser fram emot en dag i skogen tillsammans. Välkomna!

*Följande organisationer stödjer och arrangerar Sundays for Forests i Bohuslän: Bohusläns skogsnätverk, Naturskyddsföreningen Bohuslän, Naturskyddsföreningen i Strömstad, Naturskyddsföreningen Tanum, Naturskyddsföreningen Lysekil-Munkedal, Naturskyddsföreningen i Sotenäs, Skydda Skogen och Studiefrämjandet.

Kontakt Angela Hunter, Bohusläns skogsnätverk, angela_hunter90@hotmail.com, tel. 072-288 62 77

Allmänna frågor om kampanjen Sundays for Forests: Bohusläns skogsnätverk, infobohuslanskogarsnaturvarden@gmail.com

Facebook: Sundays for forests

Youtube: Sundays for forests Lysekil-Munkedal Naturskyddsförening nsf.lysekilmunkedal@gmail.com Namninsamling: Sundays for Forests lanseras en nationell namninsamling för att skydda Sveriges skogar.

FAKTA OM SKOG OCH KLIMAT Skogsavverkning leder till stora utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser. Det tar i regel 10-20 år för nyplanterade träd att ta upp den koldioxid som frigörs från ett hygge. Överlag, lagrar trädplantager generellt mindre kol än den tidigare naturliga skogen. Naturliga skogsekosystem och blandskogar är mer robusta och står emot klimatförändringarnas negativa effekter bättre än trädplantager. Fungerande skogsekosystem behövs både för att möta och motverka klimatförändringarnas negativa effekter.

Kalender (preliminära datum)

31 januari: Strömstad (kampanjstart) redan genomfört

28 februari: Tanum redan genomfört

28 mars: Munkedal

Ev. 25 april: Lysekil

Ev. 30 maj: Sotenäs

Ev. 4 juni (fredag): Uddevalla

Manifestation och vandringar med Sundays for Forests

Manifestation i Strömstads kommun mot kalhyggesmissbruket. Foto: Privat.

Den 28 februari uppmärksammades Sundays for Forests för andra gången i Sverige i Tanums kommun. Söndagen bjöd på strålande solsken och drygt 30 personer dök upp för att följa med ut på en guidad naturvandring vid Skärkäll, Gerlesborg. I Strömstads kommun hölls även en manifestation vid ett kalhygge.

Sundays for Forests är inspirerad av Fridays for Future och tanken är att uppmärksamma förlusten av biologisk mångfald i skogen. Vid manifestationen i Strömstads kommun hölls ett tal för att stoppa kalhyggesmissbruket och för att skydda skogens naturvärden. Ett upprop med krav till kommuner, myndigheter och skogsbolag lästes upp. Under dagen hölls två guidade naturvandringar med flera guider vid Skärkäll i Tanums kommun. Deltagarantalet var högt och på grund av rådande corona-restriktioner fick drygt 20 personer placeras på en reservlista.

Sundays for Forests i Skärkäll. Foto: Per Petersson.

Vid Skärkäll finns partier med blandskog, hassellundar, igenvuxna gamla skogsbetesmarker, hällmarker med tall och granplantager. Vandringen gick i bitvis kuperad terräng.

Skogsguiden Angela Hunter står intill en björk i hassellunden. Foto: Eli Tistelö.

Vandring genom talldominerad barrblandskog. Foto: Per Petersson.

I de igenvuxna gamla skogsbetesmarkerna växte gott om enbuskar. Enbusken vill växa i ljusa miljöer och finns ofta i öppna betesmarker. Här och var stod gamla knotiga tallar. En tall kan bli över 800 år gammal men det är sällan tallar tillåts bli så gamla i dagens skogsbruk. Oftast huggs de ner när de är mellan 70-120 år gamla. Det råder därför brist på gamla tallar i skogslandskapet idag. En gammal tall har krokiga och förvridna grenar och barken på stammen får stora skyddande barkplattor, så kallad pansarbark.

Äldre knotig tall bland enbuskar där skogsbete tidigare skett. Foto: Per Petersson.

En del mindre partier i skogen var dominerade av asp. Asprika löv- eller barrblandskogar med ett rikt inslag av asp är en prioriterad skogstyp för Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Miljöerna är ofta artrika. Aspen är ett populärt boträd för hackspettar, ugglor, fladdermöss och insekter. I blandskogen med tall, asp, björk och enbuskar fanns enstaka signalarter i form av mossor på marken. Signalarter indikerar skogar med höga naturvärden. De ställer krav på sin livsmiljö och beroende på vilken art det är så vill den exempelvis ha hög luftfuktighet, gamla grova lövträd eller grov död ved.

Stor revmossa (Bazzania trilobata) är en signalart som trivs där luftfuktigheten är hög, gärna på stenblock och fuktig mark. Mossan är Y-förgrenad i toppen där och kan påminna om en kräftstjärt. På undersidan av själva mossan hänger rotlika trådar. Foto: Privat.
Signalarten västlig hakmossa (Rhytidiadelphus loreus) växte i blandskogsbeståndet. Mossanväxer gärna i skuggiga lägen med hög luftfuktighet. Den är vanligare i sydvästra Sverige än i övriga landet. Foto: Privat.
Diskussioner i tidigare betad skogsmark. Foto: Eli Tistelö.

Vandringen fortsatte genom påverkad och dikad mark med planterade granar. Granarna var likåldriga och marken var artfattig. Mosstäcket som fanns i blandskogen saknades till stor del här.

Vandring genom påverkad och artfattig miljö med planterade granar och diken. Foto: Per Petersson.Skogsguiden Angela Hunter visar upp den vanliga husmossan. Foto: Eli Tistelö.
Konststudenten Saga Samuelsdotter från Gerlesborgsskolan har gjort flera konstverk av kottar i skogen. Foto: Per Petersson.

Nästa Sundays for Forests äger rum i Munkedal den 28 mars. Arrangören Bohusläns nätverk uppmanar privatpersoner och organisationer att arrangera Sundays for Forests runt om i Sverige under året.

Följ Sundays for Forests på Facebook här.

Skriv under namninsamlingen ”Kris i skogen – agera nu!” som startats i samband med Sundays for Forests här.

Se film från manifestationen i Strömstad kommun här.

SUNDAYS FOR FORESTS I TANUMS KOMMUN 28/2

Karta över vandringen vid Skärkäll.

Naturskyddsföreningen i Tanum önskar  Välkommen på en guidad vandring i den bohuslänska skogsterrängen mellan bergen

SÖNDAGEN DEN 28 FEBRUARI KL 10 – 12 Vi träffas vid parkeringsplatsen i Skärkäll och vandrar enligt kartskissen. På grund av Coronan måste vi dela upp oss i grupper om åtta personer. Vi kommer alltså att behöva flera kunniga guider som kan lära oss om skogens liv.

DÄRFÖR MÅSTE DU ANMÄLA DIG SENAST ONSDAGEN DEN 24 FEBRUARI! Vandringen går på stigar, är lite obekväm på några ställen och det kan vara blött eller halt, så ha lämpliga skodon! Medtag fika! Samåk om möjligt, p-platserna i Skärkäll är begränsade. Man kan också parkera vid Konsthallen, vid infarten till vägen mot Skärkäll och gå ca 1 km.

Sundays for FORESTS är ett initiativ av Bohusläns Skogsnätverk för att uppmärksamma skogens omätliga värden. Den är livsviktig för den biologiska mångfalden, för klimatet och för allas vår hälsa och glädje. Vandringen är ett samarbete mellan Bohusläns Skogsnätverk, föreningen Skydda Skogen, Naturskyddsföreningarna i Bohuslän och Studiefrämjandet.

Anmälan till Lena Jarlöv, lena.jarlov@gmail.com tel 0703 – 174976

LYCKAD PREMIÄR FÖR SUNDAYS FOR FORESTS 31/1

Dags för årets första Sundays for Forests i Strömstad. Foto: Privat.

Den 31 januari uppmärksammades Sundays for Forests för första gången i Sverige i Strömstad i Bohuslän. Söndagen bjöd på strålande solsken och hela 18 personer dök upp för att följa med ut på en guidad naturvandring vid Hällekind strax söder om Strömstad. Dagen är inspirerad av Fridays for Future och tanken är att uppmärksamma förlusten av biologisk mångfald i skogen.

Mindre samling vid torget i Strömstad under söndagsförmiddagen innan den guidade skogsvandringen. Foto: Privat.

Vid Hällekind finns ett oskyddat skogslandskap med omväxlande natur i form av barrskogar, blandskogar, nyckelbiotoper med ädellövskogar, tallplantager, ungskogar och hyggen. Tanken var att visa upp ett skogslandskap med både påverkad natur och partier av värdefulla naturskogar för att visa hur verkligheten ser ut i den svenska skogen.

Deltagare hälsas välkomna till söndagens guidade skogsvandring vid Hällekind i samband med Sundays for Forests. Foto: Bengt Bivrin.

Under vandringen i barrskogen påträffades gammelgranslav, kattfotslav och blåmossa. Kattfotslaven växer på gamla granar och som har fått sitt namn av de små och grå fruktkropparna som påminner om trampdynorna på en katt. Både kattfotslav och blåmossa är signalarter vilket innebär att de indikerar miljöer med höga naturvärden.

Signalarten kattfotslav ser ut som små gråaktiga trampdynor på en katt, här tillsammans med gammelgranslav på en av granarna i barrskogen vid Hällekind. Foto: Privat.

Hyggen och ungskogar avlöste ofta varandra under vandringen. I ett område med tallnaturskog växte den lilla orkidén knärot. Knärot är rödlistad och klassad som sårbar (VU). Den växer främst i gamla och ostörda skogsmiljöer och är känslig för snabba förändringar av ljusförhållanden eller uttorkning. Den missgynnas kraftigt av modernt skogsbruk.

Den rödlistade och sårbara knäroten (VU) är känslig för störningar och missgynnas kraftigt av det moderna skogsbruket. Foto: Privat.

Vandringen fortsatte ner mot ett parti med blandbarrskog. På en äldre ek växte den rödlistade och nära hotade lunglaven (NT). Lunglaven är en stor bladlav som i väta blir rent grön från att vara grågrön/-brun som torr. Den växer på äldre lövträd och vill gärna ha hög luftfuktighet. Fyndet förgyllde vandringen eftersom lunglav inte är särskilt vanlig i Bohuslän där det knappt finns 250 registrerade fynd.

Den rödlistade och nära hotade lunglaven (NT) hittades på en ek vid Hällekind. Foto: Privat.

I en registrerad nyckelbiotop med ädellövskog fanns gott om död lövved i olika storlekar vilket är värdefullt för en rad olika insekter, fåglar, mossor och vedsvampar. Även signalarten guldlockmossa som gärna växer på solexponerade ädellövträd hittades.

Signalarten guldlockmossa växer på ädellövträd i nyckelbiotopen i Hällekind. Foto: Örjan Karlsson.

Flera givande diskussioner om bland annat tillståndet för skogen, den biologiska mångfalden och vikten av blandskogar för att möta klimatförändringarnas negativa påverkan hölls under vandringen.

Skogen diskuteras under en samling med fikastund i skogen. Foto: Bengt Bivrin.

Nästa tillfälle att följa med på en guidad skogsvandring med Sundays for Forests blir den 28 februari i Tanums kommun. Initiativtagaren Bohusläns skogsnätverk hoppas att många organisationer och privatpersoner vill ta efter och arrangera Sundays for Forests på fler platser i Sverige under våren.

Med anledning av Sundays for Forests har en namninsamling för att skydda Sveriges sista skogar med höga naturvärden startats via Mitt Skifte – skriv gärna under här.

Plakat med Sundays for Forests vid Hällekind. Foto: Angela Hunter.