1 sep Minnesord om Bo Magnusson – vår hedersordförande

EN STOR MILJÖFÖRKÄMPE OCH HISTORIKER HAR LÄMNAT OSS

Beskedet om att Bo Magnusson hastigt avlidit var bedövande för hans många vänner. Sorgen är djup. Strömstad har mist en lågmäld, kunnig och populär kulturpersonlighet, för det var som sådan han måste betraktas med den enorma kunskapsmassa han hade om Strömstads och gränstrakternas historia och kultur i vid bemärkelse.

Bo hade en stor kontaktkrets och var en allmänt omtyckt och respekterad person med unika kunskaper både när det gällde miljöfrågor och naturskydd och inte minst Strömstads egen historia. Men framför allt var han en allmänt trivsam, behaglig och underhållande person att umgås med.

Kom han in på något av sina älsklingsämnen som historiska lämningar från olika krigshändelser som berört Strömstad både långt tillbaka och under andra världskriget så fick man inte ha bråttom. Men det var väl värt att lyssna på honom. Han var en oöverträffad auktoritet på dessa områden och hade täta kontakter med Bohusläns museum som med jämna mellanrum fick uppgifter om nyupptäckta fornminnen som han letat upp under sina milslånga vandringar runt om i kommunens naturområden. Det är få kvadratmeter som han inte utforskat och in i det sista höll han på med denna verksamhet.

Miljöfrågor och klimatförändringen var ett mycket viktigt område för honom. När planerna på att spränga bort trösklarna i Idefjorden på 1970-talet var aktuella var han en av förgrundsfigurerna i kampen som stoppade projektet och han kunde sedan glädja sig åt att det låg i malpåse under de fyrtio år som han var ordförande i Strömstads Naturskyddsförening.

Under denna period var han också en engagerad och uppskattad ledare för ett otal naturvandringar och guidningar runt om i kommunens historiskt viktiga områden. Han var personen som alla, även i kommunhuset, vände sig till om de hade frågor om natur och historia och det har knappast förekommit att han blivit svarslös. Hemma hos honom fanns böcker, tidskrifter och dokumenthögar över hela huset och han hade mirakulöst nog koll på var vartenda dokument befann sig när han behövde leta efter någon uppgift.

Att han nu lämnat oss är en oersättlig förlust. Han kommer att minnas och han kommer att finnas i våra tankar och vara djupt saknad.

Lars Georgsson

För vännerna i Strömstads Naturskyddsförening och