31 dec Bred samverkan för biologisk mångfald i Strömstad

Vi uppmanar till bred samverkan för Biologisk mångfald i Strömstad

Nyligen avslutades i Montreal FN-konferensen för att rädda hela världens biologiska mångfald. Beslut som fattas globalt måste också följas av handlingar på den lokala nivån här i Strömstad.

Med biologisk mångfald förhåller sig arterna liksom trådarna i en väv. Ju fler livskraftiga arter desto starkare väv. När en tråd brister så försvagas väven tills den är så svag att hela ekosystemet kan kollapsa. Då undergrävs till slut förutsättningarna för mänskligt liv på vår planet.

På FN-konferensen konstaterades att läget är så allvarligt att en miljon arter bedöms vara på väg mot utrotning. Om ingenting görs står världen inför det sjätte massutdöendet redan vid nästa sekelskifte.

Men vi vill förmedla hopp om att det fortfarande finns tid att göra sådant som kan vända utvecklingen. Det finns många goda exempel att lära av.

Förra året kunde vi på SVT följa hur den danska staden Hjørring, med gemensamma krafter, och på ett enda år lyckades få fantastiska resultat. Genom att låta gräsmattor växa till ängar kunde man mångdubbla antalet fjärilar och andra pollinerande insekter.

I Trollhättan genomförs just nu en stor satsning där biologisk mångfald vävs in i hela kommunens arbete. Utbildningsinsatser görs tillsammans med forskare och många konkreta åtgärder har kommit till stånd. De har kallat sitt projekt för  “Bred samverkan för biologisk mångfald” vilket inspirerade oss att skriva denna uppmaning.

Strömstad kommun har återskapat Nilsemyrens äng. Det har gett bättre livsmiljöer för bin, humlor, fjärilar, skalbaggar och andra arter. Vid Kangeröd har åtgärder gjorts för att gynna livsmiljöer för sandbin.

Det finns alltså redan erfarenheter och goda exempel att bygga på i Strömstad. Men vi anser att mycket mer behöver göras. Om vi gör det tillsammans kan vi nå längre.

Därför vänder oss nu till alla medborgare, politiker, tjänstemän, föreningar, skolor, företag, myndigheter och andra intresserade att vara med i arbetet för att bevara den biologiska mångfalden. I Strömstad.

Privatpersoner kan skapa ”insektsrestauranger” genom att gynna inhemska blommande växter i sina trädgårdar, rabatter, blomkrukor eller på en del av sina gräsmattor. Privata markägare kan på eget initiativ skydda viktiga naturvärden genom avstå från avverkningar och annan exploatering.

Politiker kan besluta att satsa mera på naturvården och t ex anställa en biologisk mångfalds samordnare, som man gjort i Trollhättan och införa ett mål om biologisk mångfald i kommunägda skogar. Mer natur kan skyddas genom reservat eller på andra sätt.

Pedagogiska verksamheter kan  göra som i Hjørring och ta med elever och andra invånare ut och samla fröer från inhemska vilda blommor och plantera på nya platser.

Företag och föreningar kan låta gräset växa på en del av företagets eller föreningens gräsmattor och slå senare så att blommor och insekter gynnas.

Med detta sagt önskar vi er alla Ett gott nytt år och välkomnar sedan alla intresserade till uppstartsmöte för arbetet med ”Bred samverkan för biologisk mångfald” i början av 2023. Håll utkik efter ny information.

Maria Kuylenstierna, Sten Brodén, Helena von Bothmer, Margareta Nordström, Lena Sten och Gunilla Hamne