24 mars Brev till Sveriges klimat- och miljöminister

Brev till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari

Det har åter kommit fram önskemål om att utreda möjligheten att fördjupa inseglingsrännan till Idefjorden. Naturskyddsföreningen i Strömstad ser med oro på detta.

Idefjorden är en rik och unik miljö

Inlandsisen skapade för mer än 10 000 år sedan Idefjorden, en av Sveriges endast två äkta tröskelfjordar.

Naturskyddsföreningen i Strömstad har i flera decennier kämpat för miljön i Idefjorden. Norge har vidtagit många positiva åtgärder sedan fjorden betraktades som biologiskt död för ca 50 år sedan. Cellulosafabriken i Halden stängdes 1991. Året därpå stod ett nytt reningsverk klart och år 1993 satte pappersfabriken vid Norske Skog Saugbrug AS in maskiner med modern teknologi. Dessutom har jordbruket minskat sina utsläpp väsentligt. Utsläppen av organiska material till fjorden har därmed reducerats med 90 procent. Och Idefjorden har återhämtat sig på ett anmärkningsvärt sätt.

På och i nära anslutning till trösklarna finns en unik artsammansättning som beror på den starka strömmen över trösklarna.

Innanför trösklarna finns ca 40 arter av nakensnäckor, dvs ca 50 procent av den svenska nakensnäcksfaunan, långt mer än vad som påträffats på andra lokaler. En av nakensnäckorna, Bredhuvad kamnuding, är endemisk, dvs Idefjorden är den enda plats i världen där den påträffats. Vid Bjällvarp, Svinesund och nedanför Dragonkullen finns rev i form av blåmusselbankar. På kanten av trösklarna finns även hästmusslor, mossdjur, stensnultror, trekantsmask, död mans hand, krabbtaska med flera arter.

På senare år har både delfin och klumpfisk besökt Idefjorden. Lax och öring vandrar mellan Skagerack och Enningdalselva, en av Norges klassiska och bästa laxälvar, och mynnar ut i fjordens inre.  Älven Tista, som rinner ut i fjorden vid Halden har också fått laxen tillbaka.

Blåstången sprider sig sakta men säkert inåt i fjorden.  De senaste trettio åren har den avancerat 500 m.

Idefjorden är idag skyddad men behöver fortsatt skyddas för framtiden

Länsstyrelsen fastslog i sin bevarandeplan Natura 2000 för Idefjorden (dec 2018) bland annat att ”Det främsta hotet mot bevarandemiljöerna i Idefjorden är olika former av exploatering som förstör eller ändrar naturtypernas struktur och förändrar vattengenomströmningen, till exempel fördjupningar av farleden in till Halden…”

Länsstyrelsen skriver vidare: ”Det främsta bevarandesyftet i området är revmiljöerna, som är lokaliserade till trösklarna vid mynningen Bjällvarp och Svinesund samt på de branta hårdbottnarna på fjordens sida. Undervattensmiljön i fjorden är speciell för den svenska västkusten, eftersom det här förekommer både marina, sötvattens- och brackvattenarter i samma vattenområde.”

Hoten mot Idefjorden är ett hot också mot andra Natura 2000-områden

Natura 2000-nätverket är en av hörnstenarna i EU:s arbete för att bevara biologisk mångfald.  Åverkan på trösklarna riskerar påverka miljön i två Natura 2000-områden, Idefjorden och Kosterhavet.

Länsstyrelsen skriver: ”En förändring av trösklarnas topografi kan komma att innebära en risk för negativ påverkan på den speciella artsammansättningen. Både på trösklarna och på reven längs fjordens kanter, till följd av förändrad strömhastighet över reven. En förändrad strömhastighet över trösklarna kan också komma att medföra att vattenutbytet mellan fjordens bassänger och havsområdet utanför förändras, vilket kan påverka reven negativt i den angränsande Natura 2000-området Kosterfjorden-Väderöfjorden.

Ett annat stort hot mot Idefjorden är de föroreningar, bland annat i form av tungmetaller och organiska klorföroreningar, som fortfarande finns lagrade i sedimenten och fiberbankarna och som kan virvlas upp av de större båtarnas mera djupgående propellrar. Med fler och större fartyg ökar också risken för oljeutsläpp och utsläpp av svavel- och kväveföroreningar samt införsel av invasiva arter.

Michael Tedengren vid Stockholms Universitet, vars studenter har följt utvecklingen i Idefjorden under lång tid, menar att om många års samlade miljögifter skulle spolas ut kan det försämra livsvillkoren i större delen av Kostersäcken och Singlefjorden. Där finns ett av Sveriges bara två ögonkorallrev.

Ögonkorall är en kallvattenkorall som bildar rev på stora djup. De gynnar en fantastisk mångfald av andra arter. Det finns studier där fler än 1 300 olika arter observerats vid rev av ögonkorall. En enskild polyp kan leva upp till 20 år, men en koloni kan bli upp till 10 000 år!

Det behövs inte någon ny utredning

Det behövs verkligen ingen ny utredning om att förstöra trösklarna till Idefjorden. Sverige måste fortsätta att stå emot norska exploateringsintressen i Idefjorden. Sveriges har genom Natura 2000-utnämningen av Idefjorden tagit på sig ett ansvar för området. Om vi tillåter området att skadas sviker vi detta ansvar. Sverige måste värna om våra naturvärden i och runt Idefjorden, inklusive Löveråsfjället som förslagits till naturreservat. Här finns stor potential för att utveckla turistnäringen.

Mot denna bakgrund hälsar vi med stor glädje att du som svensk klimat- och miljöminister så kristallklart understryker den svenska ståndpunkten att det inte finns några som helst planer på att genomföra eller förbereda en utvidgning av Idefjorden.

Eva Marie Rödström, marinbiolog

och ordförande, Naturskyddsföreningen i Strömstad