Sundays for Forests: Guidad skogsvandring på Skottfjället i Bärfendal i Munkedals kommun 28 mars

Bohusläns skogsnätverk och Naturskyddsföreningen i Lysekil-Munkedal önskar:

Välkommen till en guidad skogsvandring på Skottfjället i Bärfendal i Munkedals kommun

Dags igen för Sundays for Forests för att uppmärksamma skogen.

Den 28 mars uppmärksammas Sundays for Forests för tredje gången i Sverige i Bohuslän. Dagen är inspirerad av Fridays for Future och tanken är att uppmärksamma förlusten av biologisk mångfald i skogen en söndag i månaden. Initiativtagaren Bohusläns skogsnätverk hoppas att många
organisationer och privatpersoner vill ta efter och arrangera Sundays for Forests på många olika platser i Sverige.

– Vi når inte våra miljömål för skogen utan istället avverkas de sista oskyddade naturskogarna i Sverige och ersätts med trädplantager. Det är förödande för både den biologiska mångfalden och klimatet. Med Sundays for Forests välkomnar vi gamla och unga att följa med oss ut i skogen och se med egna ögon vad vi håller på att förlora, säger Angela Hunter från Bohusläns skogsnätverk.

Bohusläns skogsnätverk och flera andra organisationer* bjuder in till vandringar i skogen för att sprida Sundays for forests på Skottfjället i Bärfendal i Munkedals kommun.

– Om inget görs snart både i Sverige och i världen riskerar många arter och naturmiljöer att försvinna. Vi står inför det sjätte massutdöendet av arter på jorden som orsakats av människans påverkan. Det är liksom klimathotet ett hot även mot mänskligheten. Det moderna skogsbrukets framfart i skogen leder till förlust av viktiga livsmiljöer som behövs för många olika arter. Vi kan inte sitta tysta och se på
utan det är dags att agera och säga ifrån på riktigt nu, säger Angela Hunter från Bohusläns skogsnätverk.

Under våren arrangeras Sundays for Forests i olika kommuner i Bohuslän. Kontakt kommer att tas med kommunpolitiker om den biologiska mångfalden i länet.

Arrangörerna av Sundays for Forests uppmanar organisationer och privatpersoner att uppmärksamma och arrangera Sundays for Forests i hela Sverige under år 2021.

Planer för exploatering finns av natur vid Skottfjället Idag finns tillstånd från 2012 att uppföra och driva 13 vindkraftverk på Skottfjället. Tekniken för vindkraft har förändrats sedan dess och nu har en ny ansökan om tillstånd för högst åtta vindkraftverk med en totalhöjd på maximalt 220 meter lämnats
Om vindkraftsplanerna blir verklighet kommer landskapsbilden att förändras med stor lokal påverkan på naturen, fladdermus- och fågellivet. Vindkraft är en förnyelsebar energikälla men exploatering och byggen ska inte läggas i orörd och värdefull natur. Bättre är vid tex motorvägar och på industriområden. Vi kan inte rädda naturen genom att förstöra den.

Tid och plats för skogsvandringen

Var: Skottfjället ovanför Bärfendals Kyrka.
När: Söndagen den 28 mars.
Tid: Skogsvandring i ca 2 timmar med start mellan kl. 11 och 12 (start olika tid för att minska trängsel)
Ta med: Kläder efter väder, bra skor, sittunderlag och fika för en härlig dag i skogen.
Anmälan: naturguidning21@gmail.com så får du mail tillbaka om du fått plats samt exakt tid.
Att tänka på: Munskydd och corona-förnuft rekommenderas
Hitta hit: Kör till Bärfendals kyrka från 174an. Följ grusvägen förbi kyrkan upp på fjället in i skogen, se karta. Vi parkerar på vändplatsen.

Vi ser fram emot en dag i skogen tillsammans.

Välkomna!

*Följande organisationer stödjer och arrangerar Sundays for Forests i Bohuslän:
Bohusläns skogsnätverk, Naturskyddsföreningen Bohuslän, Naturskyddsföreningen i Strömstad, Naturskyddsföreningen Tanum, Naturskyddsföreningen Lysekil-Munkedal, Naturskyddsföreningen i Sotenäs, Skydda Skogen och Studiefrämjandet.

Kontakt
Angela Hunter, Bohusläns skogsnätverk, angela_hunter90@hotmail.com, tel. 072-288 62 77

Allmänna frågor om kampanjen Sundays for Forests:
Bohusläns skogsnätverk, infobohuslanskogarsnaturvarden@gmail.com

Facebook: Sundays for forests

Youtube: Sundays for forests

Lysekil-Munkedal Naturskyddsförening nsf.lysekilmunkedal@gmail.com

Namninsamling:
Sundays for Forests lanseras en nationell namninsamling för att skydda Sveriges skogar.

FAKTA OM SKOG OCH KLIMAT

Skogsavverkning leder till stora utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser. Det tar i regel 10-20 år för nyplanterade träd att ta upp den koldioxid som frigörs från ett hygge. Överlag, lagrar trädplantager generellt mindre kol än den tidigare naturliga skogen.

Naturliga skogsekosystem och blandskogar är mer robusta och står emot klimatförändringarnas negativa effekter bättre än trädplantager. Fungerande skogsekosystem behövs både för att möta och motverka klimatförändringarnas negativa effekter.

Kalender (preliminära datum)
31 januari: Strömstad (kampanjstart) redan genomfört