Föreläsning: Svenska skogen – mer hotad än regnskogen?

Biologiska mångfaldens dag

Digital live-föreläsning onsdag 26 maj kl. 19:00-20:00:

Är den svenska skogen mera hotad än regnskogen?

OBS! För att vara med behöver du föranmäla dig till

stromstad@naturskyddsforeningen.se

så får du en länk och kan lyssna på föredraget.

För att skapa ökad kunskap om hur den biologiska mångfalden kan bidra till att bromsa den pågående artutrotningen arrangerar vi en  digital föreläsning. En av våra medlemmar, Amanda Tas, fil. mag i miljövetenskap och ideell naturvårdare ställer frågan:

”Varför reagerar vi när Borneos och Amazonas regnskogar blir till oljepalmsplantager men inte när våra svenska gammelskogar kalavverkas och ersätts med virkesplantager?”

Amanda har varit aktiv i miljörörelsen i 20 år, har arbetat som forskningsassistent, naturumsinformatör, guide och skogsinventerare.

Amanda berättar om hur den forna svenska urskogen har utvecklats till dagens relativt unga trädbestånd med inslag av små spillror av naturlig skog i ett fragmenterat skogslandskap. Samtidigt marknadsförs skogsbruket som hållbart och ansvarsfullt.

Naturligtvis kan du ställa frågor direkt till Amanda efter föreläsningen.

Varmt välkomna!