Naturskyddsföreningen föreslår stort reservat för skogen

Bohusleden går bland annat förbi den registrerade nyckelbiotopen med urskogsartad tallnaturskog sydväst om toppen av Björnerödspiggen .

Vid Löveråsfjället, ca två mil nordost om Strömstad, ligger ett av kommunens största sammanhängande skogslandskap med en unik artflora. Efter flera års inventeringar och observationer föreslår nu Naturskyddsföreningen i Strömstad att ett stort naturreservat bildas här.

Löveråsfjället är utpekat som riksintresse för både naturvård och friluftsliv. Delar av skogslandskapet är nästan opåverkat av skogsbruk. Både Bohusleden och Kuststigen passerar Bohusläns högsta bergstopp Björnerödspiggen som reser sig 222 meter över havet. Här finns ett dramatiskt berglandskap med glesa tallnaturskogar och branta sluttningar i ett suboceaniskt klimat vilket bidrar till en unik artflora. I dessa naturskogar finns en lång skoglig kontinuitet med varierad blandning av trädslag, gamla träd och olikåldrighet som gynnar biologisk mångfald. Vissa delar av tallskogen är urskogsartad och det finns en del mycket gamla träd där enstaka tallar kan vara upp emot 350-450 år. De omväxlande skogstyperna och områdets storlek ger en storslagen vildmarkskänsla.

Fynden av hotade och rödlistade arter på Löveråsfjället är ovanligt stor och unik; totalt har inte mindre än 111 naturvårdsarter, varav 38 rödlistade arter observerats i området.

Bland lavarna kan nämnas de mycket sällsynta och hotade eller starkt hotade västlig gytterlav, blylav, grynlav, örtlav och ädellav. Det finns en lång rad mossor, svampar och kärlväxter som är signalarter liksom fridlysta kärlkryptogamer. Här finns även ca 25 fågelarter som är fridlysta enligt artskyddsförordningen. Bland insekterna ska särskilt nämnas den starkt hotade fetörtsblåvingen som finns på endast fyra platser i Sverige.

Sammanhängande skogslandskap med höga naturvärden i den storleksklass som vid Löveråsfjället är ovanliga i södra Sverige. Här finns flera prioriterade naturtyper som Sverige har ett internationellt ansvar för att bevara samt flera rödlistade arter som är hotade till starkt hotade i landet.  Även närheten till Natura 2000-området Idefjorden gör Löveråsfjället högintressant. Eftersom få skogar är formellt skyddade i Strömstad kommun och skyddsvärda skogar avverkas eller riskerar avverkning, ökar behovet av skydd för detta unika område ytterligare.

Strömstad kommun rekommenderade redan 2006 att skogsområdena vid Björnerödspiggen och Boråsgården bör ges skydd. Det är dags att införliva kommunens rekommendationer genom att bilda ett stort sammanhängande naturreservat för att bevara områdets unika naturvärden till efterkommande generationer och leva upp till nationella och internationella miljömål.

Läs hela reservatsförslaget här.